Pirkanmaalla Lempäälästä karannut isokokoinen koira saatiin vihdoin loukkuun ja takaisin kotiin omistajien hoivaan jouluaattona 24.12.2023. Bernhardinkoiratyttö oli lähtenyt omille teilleen kotoaan 26.11. ja siitä oli joulukuun aikana saatu muutamia näköhavaintoja Kangasalan, Ruskon ja Lempäälän alueella. Arka koira ei ollut helposti kiinni saatavissa, ja ennen joulua myös havainnot koirasta alkoivat vähentyä. Ilmoitus karkulaisesta tuli Etsijäkoiraliitolle 20.12. ja vapaaehtoisten väsymättömän työn ansiosta koira saatiin houkuteltua loukkuun jouluaattona ja pääsi viettämään joulua oman perheen hellään hoivaan.

Joulun ihme saatiin aikaan tiiviillä yhteistyöllä: loukutusta johti Etsijäkoiraliitto, Maukulalta kokenut loukuttaja Riitta Salminen vastasi kameroista, Outi Taipale toimitti paikalle riittävän suuren loukun, Pirkanmaan eläinsuojeluyhdistys, PESU ry:n koiraloukutuksesta vastaava Ami Matalamäki teki väsymättömästi hajujälkeä ja hoiti loukutusta paikan päällä ja lukuisat vapaaehtoiset avustivat niin varsinaisessa loukutuksessa, viestin levittämisessä kuin havaintojen ilmoittamisessakin. Erityiskiitoksen ansaitsee kotitalous, joka oli päiviä ruokkinut koiraa pihalleen, ja antoi pihansa loukutuskäyttöön sekä avusti kaikin mahdollisin tavoin projektin onnistumisessa.

Pirkanmaan eläinsuojeluyhdistys kiittää kaikkia, joiden ansiosta karkulainen pääsi takaisin kotiin.

Vasemmalla koira loukutettuna, oikealla kotonaan.