Vuosi 2020 aloitettiin riemuitsemalla uuden kodin löytäneiden kissojen huikeasta määrästä. Pirkanmaan Eläinsuojeluyhdistys, PESU ry on ottanut vastaan yli 1700 kissaa vuodesta 2006 lähtien.

Siinä missä PESU on yhdistyksenä kaikkien eläinten yhdistys, kissat ovat olleet kautta aikojen isoin eläinryhmä yhdistyksen kodittomien tilastoissa. Vuoden 2019 lopussa yhdistyksen tilastot kertoivat, että kodinhankintatoiminnan startattua vuonna 2006, PESU ry on vastaanottanut jo yli 1700 kissaa koko kodinhankinnan historiansa aikana. Uusiin koteihin on lähtenyt 1458.

Kissojen määrä on ollut tasaisessa nousussa vuodesta 2014 lähtien. Tämä on tarkoittanut sitä, että joka vuosi kissojen määrä tilapäiskodeissa on myös kasvanut, koska säännöllisesti joka vuosi tilapäiskoteihin on jäänyt edeltävältä vuodelta kissoja. Vuosi 2019 oli tässä suhteessa harvinainen: siinä missä vastaanotimme 259 uutta kissaa, niin meiltä kissoja saatiin lähtemään uusiin koteihinsa 297 kappaletta - siis lähes 300! Vuoden kodinsaantilukema oli ennätysmäinen aiempiin vuosiin verrattuna. Kokonaisuudessaan yhdistys huolehti yli 500 kissasta koko vuoden aikana, kun mukaan lukuun lasketaan vuoden alussa yhdistyksellä olleet ja yhdistykselle palautuneet kissat.

Tällä hetkellä PESUlla on kissoja noin 230 eri puolilla Pirkanmaata tilapäiskodeissa. Toiminnan pyörittäminen kysyy vapaaehtoisilta pitkää pinnaa, järjestelykykyä ja välillä myös vähän huumoria selviämiseen, sillä kissatilanne on Suomessa yhä surullinen.

- Kissapopulaatiot eivät ole Pirkanmaalla millään tavalla harvinaisia. Eniten niitä tapaa maaseudulla ja taajamissa, mutta myös Tampereen Hervannassa on loukutettu leikkaamatonta kymmenpäistä kissalaumaa, kertoo Riikka Ala-Hulkko, Pirkanmaan Eläinsuojeluyhdistys, PESU ry:n kissakoordinaattori ja tiedottaja. - Vaikka ongelmaan on jo pureuduttu, vaatii se kokonaisuutena paljon enemmän maanlaajuista huomiota ja pitkäjänteistä valistustyötä.

Eläinten uudelleensijoittaminen ei ole halpaa: yhden kissapopulaation tyhjentäminen syö jopa kymmeniä tuhansia euroja. Kokonaisuudessaan pelkästään kissojen eläinlääkärikustannuksiin kului viime vuonna yli 145 000 euroa. Välillä eläimiä ei voida enää auttaa, vaan eutanasia on ainoa ratkaisu. Vuonna 2019 lopetettuja tai kuolleita kissoja kirjattiin 12 (4,8 % koko vuonna hoidettujen määrästä).

- Vuositasolla lopetamme hyvin vähän eläimiä. Jokainen lopetuspäätös mietitään eläimen etua ajatellen: voiko tämä eläin elää hyvän ja lajityypillisen loppuelämän ilman kipua tai kärsimystä? Ala-Hulkko jatkaa. - Eläinsuojelutyössä eläin on asiakkaamme.

Vuonna 2020 kissatilanne ei tule muuttumaan oleellisesti. Yhdistys varautuu ottamaan kissoja noin 300 kappaletta, mutta määrä voi myös huomattavasti isompi; todennäköisesti vuosittain määrä jatkaa kasvuaan.

- Onneksi ihmiset ovat heränneet vallitsevaan kissatilanteeseen, ja kissat löytävät myös koteja, kun lemmikkiä etsitään yhä enemmän eläinsuojeluyhdistyksiltä. Kuitenkin jo noin 70 % kissoista saa kodin saman vuoden aikana, Ala-Hulkko summaa.

Lisätiedot ja kommentointi:
Riikka Ala-Hulkko
Tiedottaja & kissakoordinaattori
p. 0400 740641 (arkisin 9-20)

Yhdistyksen www-sivut: https://www.pesu.org
Kodittomat kissat: https://pesu.org/kodittomat-elaeimet/kissat