Koronavirusepidemian aiheuttamassa tilanteessa jokaisen eläimen hyvinvointi ja hoito pitäisi turvata jo etukäteen. Eläinsuojeluyhdistykseltä voi pyytää apua, jos eläimen hoito aiheuttaa huolta.

Pirkanmaan eläinsuojeluyhdistys (PESU ry) muistuttaa, että eläinten hyvinvointi on varmistettava koronavirusepidemian aikana. Koti- ja lemmikkieläimille kannattaa varata kotivaraa samaan tapaan kuin ihmisillekin: ruokaa, vettä, lääkkeitä ja esimerkiksi hoito-ohjeet. Ruoan ja tavaran hamstraamiselle ei kuitenkaan eläintenkään kohdalla ole tarvetta. Eläimen omistajan vastuulla on myös varmistaa eläimen hoito siltä varalta, että omistaja itse sairastuu tai joutuu karanteeniin. Erityisesti riskiryhmiin kuuluvien eläinten omistajien on hyvä varautua yllättäviin tilanteisiin.

− Juuri nyt on todella tärkeää pyytää ja antaa apua eläinten hoitoon. Esimerkiksi paikkakuntien Facebook-ryhmät ovat siihen käteviä paikkoja. Voit myös tarjota rohkeasti apuasi suoraan sellaiselle ihmiselle, jonka arvelet kaipaavan apua eläimen hoitoon. Hoidosta kannattaa kuitenkin laatia sopimus, Pirkanmaan eläinsuojeluyhdistyksen varapuheenjohtaja Minna Hölttä muistuttaa.

Eläinsuojelutyössä tulee valitettavan usein vastaan tilanteita, joissa eläimen omistaja ei taloudellisten ongelmien vuoksi pysty huolehtimaan eläimestä riittävästi. Hölttä arvioi, että koronavirustilanne voi vaikeuttaa entisestään vähävaraisten ihmisten mahdollisuuksia saada maksettua eläimen aiheuttamat kulut. Taloudellinen ahdinko ei saa olla syy laiminlyödä eläimen hoitoa, mutta apua saa ja kannattaa pyytää ajoissa.

− Jos huomaat tarvitsevasi tukea tai neuvoja eläimen hoitoon, kehotan olemaan eläinsuojeluyhdistykseen matalalla kynnyksellä yhteydessä. Katsotaan sitten yhdessä, miten voimme parhaiten varmistaa eläimen hyvinvoinnin, Hölttä kannustaa.

Pirkanmaan eläinsuojeluyhdistys muistuttaa lisäksi, että tämänhetkisten tietojen valossa koti- ja lemmikkieläimet eivät levitä tai tartuta koronavirusta. Ruokaviraston sivulta Usein kysyttyä: eläimet ja koronavirus COVID-19 löydät ajantasaista tietoa aiheesta. Joka tapauksessa myös eläinten kanssa toimiessa hygieniasta ja käsienpesusta on nyt huolehdittava tarkasti.

Lisätiedot ja yhteydenotot:
Minna Hölttä, varapuheenjohtaja